از بسیج تا بسیج
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ بندگان نزد خداوند ـ تبارک وتعالی ـ، پرهیزگارانِ پنهان (ناشناخته) هستند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
از بسیج تا بسیج
 RSS 
 Atom 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 510400
بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 27
........... درباره خودم ...........
از بسیج تا بسیج
اسماعیل آرمیون
خدمت رسانی به جامعه و محرومان وظیفه ی همه ی مردم است

........... لوگوی خودم...........
از بسیج تا بسیج
................
........ پیوندهای روزانه........
امام رضا [57]
ضامن آهو [76]
خنده بازار [86]
پرسش مهر9 [170]
خدمت رسانی [113]
پرسش مهر 8 [101]
روانشناسی آیناز [71]
[آرشیو(7)]


..... دسته بندی یادداشت ها.....
قرآن[4] . خدمت[4] . خدمت رسانی[3] . خدمت گذاری[3] . خداوند[3] . نسل جوان[2] . نماز[2] . مسلمانان[2] . نهج البلاغه[2] . قرآن کریم[2] . عاشورا[2] . خدمتگذاری[2] . آرامش[2] . تاسوعا[2] . تبزیک . تحول اداری . تشویق . تقوا . تکریم ارباب رجوع . توسعه . جامعه اسلامی . جامعه فرهنگی . جایگاه . جلسه . حاجات . حضرت امام . حضرت محمد(ص) . حقیقت . خالق . خدا . آموزش و پرورش . اجتماع . ارباب رجوع . ارزش . اسلام . اسلام آیین اجتماعی . افکار عمومی . امام حسین . امام حسین (ع) . امام خمینی . امام علی(ع) . امانم حسین . امدادرسانی . امر به معروف . انسان . انقلاب اسلامی . ایثار . ایمان . باقیات صالحات . باهنر . برادران دینی . برکات خدمت . بروکراسی . بقره . بهینه سازی . بیت المقدس . پرسش مهر . پرهیزگاران . پژوهش . پیامبر . داستان راستان . دانش آموز . دانشگاه . دانشمند . دروغ . دل . دیوانسالاری . ذلت . رئیس جمهور . راستی . رحمت پروردگار . رهبر انقلاب . زندگی . سلام بر یاران . سنگ . سونامی . شب تاریک . شرع . شعائر دینی . شکیبا . شمشیر . شهید رجایی . عاقل . عالم . عزت . عشق . عکس . فداکاری . فرهنگ بشری . فرهنگ خدمت خدمتگزاری . فرهنگ منت گذاری . فواید خدمت گذاری . قانون . قبله . قرآن مجید . قلب . قیامت . ماه رمضان . ماهواره . متقین . مجلس . محبت . محدوده خدمت . مسئولیت . مسئولیت اجتماعی . نهی از منکر . نیاز . هفته دولت . همدلی . وحدت . ولایت . یاری به دیگران . مشارکت . معلم . مومن . خدمت مردم . خدمت های مادی . خدمت های معنوی . خدمتگذار . نماز جماعت . نظام اداری و آموزشی . آخرت .
............. بایگانی.............
شعر
صبر
از دست دادن
از فرهنگ منت گذاری تا فرهنگ خدمت گذاری
خدمت‏رسانی در سیره و گفتار امیرالمؤمنین
دکل‌هایی شاهد بر عدم خدمت گذاری
تاثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟
نباید از مسیر خدمتگذاری به مردم منحرف شویم
انگیزه ها در خدمتگزاری
آسودگان روز قیامت
نقاشی دوبعدی روی زمین که انگاری سه بعدیه.....
انجام ندادن گناه سبب کرامت انسانی می شود
عکسهای انقلاب
نمایشگاه فجر
اسلام آیین اجتماعی
بانک مقالات موضوع بندی شده
دانلود نرم افزار
دوران دفاع مقدس مسیر خدمتگذاری به مردم را هموار کرد
آیا شعار خدمتگزاری به نفع مردم ختم به خیر می شود؟
متفرقه
مقالات مدیریت
سیاست
خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن امام حسین علیه السلام
غزه
خدمت در عرصه نظامی
آثار بی حجابی
اقامه به موقع نماز عمر را طولانی میکند
خدمت نیز در معنای مواظبت، پرستاری، بهره، عملی برای دیگران انجام
روحیه همیارى
مزه خدمت به مردم
رستگاری در بندگی خدا و خدمت به خلق اوست
تاریخچه ریاضیات
مفهوم خدمت گزاری و مصادیق آن
وظیفه دولت و مسوولین در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست ؟
زندگی امام خمینی
راهکارهایی جهت توسعه وپیشرفت ایران
انتخابات
خدمت به مردم در کلام امام خمینی (ره):
قدردانی از مادر
روشی در ارزشیابی
محدوده ی خدمت
چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم
مقالات علمی
غزه
جانبازان
نیازمندان و فقرا
اعتیاد و معتادین
ریاست جمهوری
مصاحبه با بازیگر نقش یوزارسیو در سریال حضرت یوسف (ع)
دیوانسالاری در خدمت مردم نه مردم در خدمت دیوانسالاری
وظیفه=خدمت‏رسانی
دست آوردهای کارگشایی
شهرهای مقدّس پناه درماندگان
بشارت ظهور را بشنوید
تبریک سیمین سالگرد انقلاب
بدون عنوان
اسلام و خدمت گزاری
خدمت‏رسانی، عامل پیوند با ولایت
تصویر زیبای ابرهای محدب
یک درس زندگی
خدمت رسانی در سیره پیشوایان
جلوه های خدمتگزاری
دام و طیور
اخبار استان
تبریک سیمین سالگرد انقلاب
مقالات آموزشی

..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
........... دوستان من ...........
عاشق آسمونی
لنگه کفش
(( همیشه با تو ))
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
.:: در کوی بی نشان ها ::.
پرواز تا یکی شدن
سفارش پشت سفارش
سیتی شاپ
5040 اینترنتی
سالار اینترنت
دکه آنلاین
سایه روشن
راه روشن
سفارش آنلاین
بازارچه
خرید آنلاین=تخفیف
بروز مارکت
خرت و پرت
قدم بر چشم
فروشگاه مرکزی
گردش آنلاین
فروشگاه بیستِ بیست
توس بازار
گردشگران
چرخ خیاطی
سایه روشن
سحا مارکت
کلبه دوستانه
چلچلی من
توس مارکت
فروش اینترنتی
خرید اینترنتی, ovdn hdkvjkjd
سلطان صاحبقرون
جذاب ترین ها
نشریه حضور
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
****شهرستان بجنورد****
مشاور
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
کـــــلام نـــو
کلبه عشق
.:: رویش عشق::.
قدرتمندترین وبلاگ دانلود
یادداشتها و برداشتها
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
بوی سیب BOUYE SIB
ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐
ما و دلاوران
ایحسب الانسان ان یترک سدی
برادران شهید هاشمی
آدمکها
ختم قرآن ، ختم صلوات --- توشه آخرت
پرسش مهر 8
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
گروه اینترنتی جرقه داتکو
چفیه
COMPUTER&NETWORK
موعود
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
نور
FANTOM
حباب زندگی
اعدام یه حس
مهندسی پلیمر و شیمی (الاستومر-نانوکامپوزیت-شیمی-پلاستیک-چسب)
خط بارون
عدالت جویان نسل بیدار
کلک بهار
زورخانه باباعلی
جالب و دیدنی...!!!
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
شایگان♥®♥
mansour13
اس ام اس طنز بدو بیا بخون
سه فاز بازار
یاسوج عــــشقـــــولـــــک
امیدزهرا omidezahra
مشق عشق
به مشکلاتمان جدی تر نگاه کنیم
همسفر عشق
هزاره
پایگاه اطلاع رسانی قاین نیوز
دکتر علی حاجی ستوده
کشکول
ایستگاه دوستی
عکس و شعر برای دوستداران هنر
عکس و اس ام اس و جوک و مطالب خنده دار.
عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
دانشمندی برای تمام فصول
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
ماهیان آکواریمی
.... تفریح و سرگرمی ...
بسیج
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
خلوت تنهایی
MANIFESTER
خدمت رسانی
اس ام اس عاشقانه
شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
::::: نـو ر و ز :::::
اس ام اس سرکاری اس ام اس خنده دار و اس ام اس طنز
نجوا
امام رضا
یا ضامن آهو
خنده بازار
پشت خطی
چرندوپرند
دانلود جدیدترین اهنگها
پرواز
حقیقت بهائیت
خدا_قرآن _اهل بیت
SMS in SMS
وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
زازران
با یِ لبخند ملیح
جزتو

......... لوگوی دوستان من .........




............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • سیره اخلاقی تربیتی امام خمینی (ره)

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 7:4 عصر

    سیره اخلاقی تربیتی امام خمینی (ره) آنـهـا کـه فکر می کردند یا فکر می کنند که بدون (شریعت ) می توانند، به مقصد برسند، هـیـچ شـاهـد و دلیـلی نـدارنـد، زیـرا ذات اقـدس اله ـ کـه راهـنـمـاسـت ـ تـنـهـا راه را عـمـل بـه شـریـعـت مـی دانـد و آنـهـا کـه مـی پـنـدارنـد بـا عـمـل به (شریعت ) نمی توان به (طریقت ) رسید،آنها هم شریعت را درست نشناخته و به آن عمل نکرده اند و آنها که با سیر و سلوک و شریعت و طریقت هماهنگ شدند ولی به (حقیقت ) بار نیافتند، برای آن است که به درستی طی طریق نکردند.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • احادیثی از پیامبر اعظم(ص)

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 7:1 عصر

    *احترام به استاد و شاگرد:

     "کسی را که علم از او می آموزید محترم بدارید ، و کسی را که علم به او می آموزید محترم بدارید ."

    * پرسش گری:

    "علم گنجینه ای است که کلید آن پرسش است . بپرسید تا خدا بر شما رحمت آورد که خدا در کارعلم چهار کس را پاداش می دهد : پرسنده ، آموزگار ، شنونده و کسی که دوست دار ایشان است."                                                                   

    *دانش سودمند:

    "دانشمندی که از علم او سود برند از هزار عابد بهتر است."

    *مقام دانشمند:

    "دانشمند ، امین خدا در زمین است."

    *آموزش به جای خشونت:

    "تعلیم دهید و خشونت مکنید ، که آموزگار بهتر از خشونت گر است."

    *آموزگاری و دانش آموزی:

    "علم حیات اسلام و ستون ایمان است . هرکه علمی بیاموزد حدا پاداش او را کامل کند ، و هر که تعلیم گیرد و عمل کند خدا آن چه را نمی داند به او تعلیم دهد ."

    *اقسام علم :

    "هرعلم دو علم است : علمی که در قلب است ، و علم نافع همین است ؛ و علمی

    که بر زبان است ، و او حجت خدا برفرزند آدم است ."

    *میراث پیغمبران:

    "علم ، میراث من و میراث پیغمبران پیش از من است ."

    * گرسنه دانش:

    "هر دانشمندی گرسنه دانشی است ."

     *دانش وبال:

    "همه علم ها روز قیامت وبال است مگر علمی که بدان عمل کنند ." 

    *سیر نشدن از دانش:

    "عالم از علم خویش سیر نگردد تا سرانجام به بهشت رسد ."

    *ارزش دانش جو:

    "فرشتگان بال های خویش برای طالب علم بگسترانند ، که از آن چه وی می جوید رضایت دارند ."

    *اخلاص در تحصیل دانش: 

    "هرکه علم برای رضای خدا جوید نزد خدا از مجاهد فی سبیل اللّه بهتر است ."

    *پاداش دانش جویی:

    "جویای علم جویای رحمت است ، جویای علم رکن اسلام است ، و پاداش او را با پیامبر دهند ."

     

    منبع: www.rasool-allah.blogfa.com 

    بهترین و جدیدترین خدمات وبلاگ نویسان جوان                www.bahar-20.com



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • علم و معنویت

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 7:1 عصر

    علم ?بدون معنویت ?مطلوب کمال انسانی نیست و معنویت بدون علم و دانش هم ارزشی ندارد. 
      وایمان و علم به عنوان دو بال برای حرکت به سوی کمال و سعادت ابدی است.واگر علم و ایمان در کنار هم باشند? هم سعادت دنیوی و هم سعادت اخروی انسان را تضمین می کند و آنچه که برای همه ما لازم است، این است که به تاثیرگذاری علم و معنویت بر جان و روح انسان بیاندیشیم و علم و معنویتی که در انسان موثر باشد، ارزشمند است.  با  اشاره ای به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) به روایت از امام رضا(ع) که می‌فرماید، علم و معنویت سه اثر نورانیت در زندگی، بصیرت و خشیت الهی برجای می‌گذارد.

    منبع:www.sarkhat.com 

    بهترین و جدیدترین خدمات وبلاگ نویسان جوان                www.bahar-20.com



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • احادیثی از پیامبران در رابطه با علم

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 7:1 عصر
    به ذکر چند روایت از پیشوایان بزرگ اسلام در باره ارزش علم و دانش می پردازیم : 1-از امیرالمومنین علی (ع) در باره " خیر " سوال شد که فرمودند : خیر آن نیست که مال و اولاد تو زیاد باشد- خیر آنست که علم تو بسیار گردد.(نهج البلاغه ص484) 2- امیر مومنان (ع ) از پیامبر اکرم (ص ) نقل می فرماید: زمانی که قیامت برپا شود خون شهدا با قلم و دستخط دانشمندان سنجیده می شود و سرانجام قلم علما بر خون شهدا مقدم می گردد.( بحار ج 2 ص 16) 3- از امام صادق (ع ) نقل شده : هنگامی که روز قیامت بر پا شود - خداوند عزوجل عالم و عابد را (آنگاه که دادگاه عدل الهی اقامه شود ) مبعوث می کند و به عابد گفته می شود روانه بهشت شو . اما به عالم گفته می شود بایست بخاطر تادیب خوبی که نسبت به آنان انجام داده ای - شفاعت کن .(بحار ج 2 ص 16) 4-از امام باقر (ع ) نقل شده : ارزش یک دانشمند مفید به حال اجتماع - بیشتر از ارزش عبادت هفتادهزار عابد است .(بحار ج 2 ص 18) (چکیده ای از کتاب پرارزش تکامل در پرتو اخلاق را آوردم و به دوستان و کاربران جوان و جویای علم و دانش و حکمت پیشنهاد می کنم این کتاب ارزشمند را مطالعه فرمایند ) از این نوع روایات بسیار است که ارزش والای علم و دانشمندان و عالمان را در دین مبین اسلام نشان می دهد و مهر باطلی بر ادعای دشمنان اسلام که می گویند - منبع:http://pmq.parsiblog.com

  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • علم و عالم از نگاه پیامبر اعظم

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 7:1 عصر

    وقتی که به مسایل مربوط به علم و عالم از نگاه پیامبر اعظم(ص) می نگریم، انسان حیرت زده می شود که چقدر آن بزرگوار به علم و عالم اهمیت می داد. و چقدر به کلیات و جزئیات این مساله توجه نموده است: به علم، علوم سودمند، زیان آور، انتشار علم، عالم، عالم با عمل، بی عمل، زندگی و مرگ عالم، حق عالم، هم نشینی با علما، پرسش از عالم، دوستدار علم، علم آموز، نهی از جهل گویی، علم گم شده مومن و...


    از اولین روزهای دعوت پیامبر اعظم(ص) محور اصلی تبلیغ آن حضرت، زدودن زنگار از عقل های انسان هایی بود که به علت اعتقادات خرافی راه هر گونه علم آموزی، تحقیق، تفکر و مناسبات عقلانی را برخود بسته بودند. پیامبر اعظم(ص) بعد از دعوت به یکتا پرستی، سعی فراوان نمود تا باب علم، تحقیق و رجوع به عقل و ادراک را در میان مسلمانان رواج دهد.


    از نظر پیامبر اعظم(ص) علم بدون تربیت مقامی ندارد. زیرا در بیشتر احادیث به نوع استفاده از علم تکیه زیاد می فرمایند. بیشتر دانشمندان نیز معتقدند که اگر علم بدون تهذیب باشد، قساوت می آورد. «چنان چه شهید(ره) در منیه می فرماید: علم بدون تربیت برای انسان قساوت می آورد.»

     عنوان نگاه به «علم و عالم» مطلبی است که امروزه از منظرهای مختلف به آن نگریسته می شود. زیرا یکی از نیازهای اصلی برای پیشرف به سوی جامعه متعالی است.

    عمل به یکی از آن ها برای مسلمین کافی است تا به علم اهمیت زیاد دهند، و به دنبال کسب علم بروند. و خودشان را به بالاترین سطح علمی جهان برسانند.

    منبع:www.pmq.parsiblog.com



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 7:1 عصر

    علم واقعی از دیدگاه حضرت پیامبر گرامی اسلام(ص)
    عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی ع قَالَ دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِیلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَیَّامِ الْجَاهِلِیَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِیَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِیُّ ص ذَاکَ عِلْمٌ لَا یَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا یَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل‏[1]


    روزی عده ای در مجلسی، مردی را حلقه کرده و از او پیرامون موضوعات مورد نظر خویش سئوال می کردند. پیامبر گرامی اسلام«ص» وارد جمع آنها شده و راجع به شخص مذکور پرسیدند. در جواب ایشان گفتند: این شخص علامه است. پیامبر«ص» با شنیدن پاسخ آنان، دوباره راجع به دانش وی سوال کردند. اصحاب دانش فرد مذکور را در حوزه های نسب شناسی، تاریخ و ادبیات، بر شمردند. حضرت فرمودند: دانش های این مرد آگاهی هایی هستند که کسی از ندانستن آن ضرر نمی بیند و کسی هم که آنرا می داند برایش سودی ندارد و ادامه دادند که علم حقیقی سه چیز است: علم به اعتقادات، احکام و اخلاق. به غیر از این سه، تمام دانستی های بشر از فضایل به شمار می رود نه علوم.

    ادامه مطلب راهم ببینید.

    اسولات خوارج در رابطه با علم با حضرت علی (ع)

    ز سلمان فارسی روایت شده است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «انا مدینة العلم وعلی بابها» خوارج وقتی این حدیث را شنیدند به امام علی (علیه السلام) حسد ورزیدند. از این رو ده نفر از سران خوارج گرد آمدند و گفتند: یک سؤال واحد را هر یک از ما تک تک از علی (علیه السلام)بپرسد تا ببینیم که چگونه به ما جواب می دهد. اگر به هر یک از ما جواب یکسانی داد، معلوم می شود که او علمی ندارد. 


    یکی از آنان آمد و گفت: یا علی العلم افضل أم المال؟
    حضرت علی (ع) جواب داد: «إن العلم افضل» علم برتر است.



    آن مرد پرسید: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان العلم میراث الانبیاء والمال میراث قارون وهامان وفرعون وعاد وشداد»
    (زیرا علم میراث پیامبران است و مال میراث قارون و هامان و فرعون و شدّاد است.)



    آن مرد نزد دوستان خود رفت و این جواب را به آنان گفت.
    نفر دوم برخاست نزد ایشان آمد و همان سؤال را از وی پرسید.
    امام علی (ع) پاسخ داد: «العلم افضل» علم بهتر است.
    عرض کرد: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان المال تحرسه والعلم یحرسک»
    زیرا مال را تو باید نگهداری کنی ولی علم ترا حفظ می کند.



    او نیز این جواب را به دوستانش خبر داد، گفتند:علی راست گفته است.
    سومی برخاست و آمد پرسید: ای علی علم بهتر است یا ثروت؟
    فرمود: «بل العلم أفضل» علم بهتر است.
    گفت: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان لصاحب المال اعداء کثیرة ولصاحب العلم اصدقاء کثیرة»
    زیرا ثروتمند دشمنان بسیاری دارد و دانشمند دوستان فراوانی دارد.



    او نیز نزد دوستانش برگشت و جواب را به آنان گفت.
    چهارمی برخاست و آمد پرسید: یا علی العلم افضل أم المال؟ ای علی علم بهتر است یا ثروت؟
    فرمود: «بل العلم أفضل» علم بهتر است.
    گفت: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان المال إذا تصرفت فیه ینقص والعلم إذا تصرفت فیه یزید»
    زیرا وقتی در مال تصرّف کنی کاهش می یابد، ولی وقتی در علم تصرّف کنی افزوده می شود.



    او نیز نزد دوستانش برگشت و جواب را به آنان خبر داد.
    پنجمی آمد پرسید: یا علی العلم افضل ام المال؟ ای علی علم بهتر است یا ثروت؟
    فرمود: «بل العلم أفضل» علم بهتر است.
    گفت: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان صاحب المال یدعی باسم البخل واللوم، و صاحب العلم یدعی باسم الاکرام والاعظام»
    زیرا ثروتمند به نام بخیل و لئیم خوانده می شود، و دانشمند با اکرام و اعظام خوانده می شود.



    او هم نزد دوستانش برگشت و جواب را به اطلاع داد.
    ششمی آمد و پرسید: یا علی العلم افضل أم المال؟ ای علی علم بهتر است یا ثروت؟
    فرمود: «بل العلم» علم بهتر است.
    گفت: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان المال یخشی علیه من السارق والعلم لا یخشی علیه»
    زیرا این ترس وجود دارد که مال را دزد ببرد ولی در مورد علم ترسی وجود ندارد
    .


    او نیز نزد دوستانش برگشت و جواب را به آنان گفت.
    هفتمی پرسید: یا علی العلم افضل أم المال؟ ای علی علم بهتر است یا ثروت؟
    حضرت جواب داد: «بل العلم أفضل» علم بهتر است.
    گفت: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان المال یندرس بطول المدة ومرور الزمان والعلم لا یندرس ولا یبلی»
    زیرا مال با طول مدّت و گذر زمان فرسوده و کهنه می شود. و علم کهنه نمی شود و دچار آفت نمی گردد.



    او هم نزد دوستانش برگشت و جواب را اطلاع داد.
    [ شیخ یوسف بحرانی می گوید: سؤال نفر هشتم و جواب آن از نسخه ی اصلی افتاده بود.]
    نفر نهم پرسید: یاعلی العلم افضل أم المال؟ ای علی علم بهتر است یا ثروت؟
    حضرت جواب داد: «بل العلم» علم بهتر است.
    گفت: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان المال یقسی القلب والعلم ینور القلب»
    زیرا ثروت باعث قساوت و سنگدلی می شود و علم قلب را نورانی می کند.


    او هم نزد دوستانش برگشت و جواب را به خبر داد.
    نفر دهم آمد پرسید: یا علی العلم افضل أم المال؟ ای علی علم بهتر است یا ثروت؟
    فرمود: «العلم» علم
    عرض کرد: به چه دلیل؟
    فرمود:
    «لان صاحب المال یتکبر و یتعظم بنفسه و ربما ادعی الربوبیة وصاحب العلم خاشع ذلیل مسکین»
    زیرا ثروتمند تکبّر می ورزد و خود را بزرگ می شمارد و چه بسا گاه ادّعای ربوبّیت کند، ولی دانشمند خاشع و افتاده و مسکین است.


    او هم نزد دوستانش برگشت و جواب را به آنان خبر داد.
    آنگاه ده نفر همگی گفتند: خدا و رسولش راست گفته اند و شکّی نیست که علی (ع) باب همه ی علوم است.




  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • ایمان و تأثیر آن بر مبادی رفتار 2

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 6:59 عصر

    جایگاه ایمان در مبادی رفتار
    1. تأثیر ایمان بر نفس و قوای آن
    ایمان شناخت و معرفتی ویژه به همراه دارد و از این طریق، بر نخستین مرحله بروز رفتار آگاهانه ـ یعنی شناخت نفسانی ـ تأثیر می گذارد. بر اساس فرمول (شناخت، شوق، اراده و قوّه عمل)، شوق و گرایش انسان ـ برای به دست آوردن نوعی لذت یا دوری از رنج و المی که به طور طبیعی، غریزی و فطری در نفس وجود دارد ـ تحت تأثیر این بینش بیدار می شود. این انگیزه و گرایش در صورتی که تقویت شود، اراده و عزم در نفس انسان شدت یافته، به دنبال آن رفتار بروز می نماید. به تعبیر دیگر، نفس انسان ـ و به تعبیر قرآن کریم «قلب» ـ است که جایگاه بینش ها و گرایش های آدمی است و در حقیقت، ایمان، که پیوند این بینش و گرایش است، در نفس انسان ـ که زیربنای همه قوا و رفتارهای انسان است ـ قرار می گیرد و از آنجا رفتارهای مناسب را رهبری می کند.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • تعامل علم و دین از دیدگاه اقبال لاهوری

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 6:59 عصر

    تعامل علم و دین از دیدگاه اقبال لاهوری
    اشاره
    مقاله حاضر با پرداختن به نگرش اقبال لاهوری دربارة علم جدید، ‌دین، ‌خدا و جهان طبیعت، ‌نشان می‌دهد که در نظر او علم و دین نه در تعارض و نه در تمایز و جدایی بلکه در تعامل با یکدیگرند. آن هم از آن‌رو که وی معتقد است قرآن برخلاف تصور رایج عمده تکیه‌اش نه بر نظرورزی و توجه به امور انتزاعی و ذهنی بلکه بر تجربه و مشاهده و عمل است. بنابراین علوم جدید ـ که با تکیه بر خرد استقرایی شکل گرفته‌اند ـ هیچ تعارضی با روح تعالیم قرآنی و اسلامی ندارند و حتی جالب توجه اینکه از تعالیم قرآن بهره برده‌اند. از جانب دیگر اقبال لاهوری،‌ واقعیت را یک کل تصور می‌نماید که دارای سطوح و ابعاد مختلف و متعددی است که هر یک از علم و دین با روش‌های خاص خویش می‌توانند ابعادی از این واقعیت کل را معلوم و آشکار سازند. بنابراین لازمه ارائه تفسیری جامع از واقعیت،‌ تعامل علم و دین با یکدیگر است.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • آیا علم و فلسفه از دین جداست و به آن احتیاجی ندارد؟

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 6:59 عصر

    آیا علم و فلسفه از دین جداست و به آن احتیاجی ندارد؟
    نظریه جدایی علم و فلسفه از دین مربوط به قرن نوزدهم و بیستم با هدف شعله‏ور شدن آتش مشاجره و نزاع میان مردم، کسب شهرت اجتماعی و سوء استفاده از پدیده نوگرایی و بعضا کسب حقیقت صورت گرفته است. اساسا شیوع تضاد علم و دین در مغرب زمین در نتیجه برخورد ارباب کلیسا با علم به وجود آمده است در حالی که دانشمندان غربی اعترافاتی در مورد هماهنگی علم و دین داشته‏اند و از سوی دیگر گفته‏اند علم به طور جدی مدیون دین مقدس اسلام است. نویسنده با تعاریفی جامع در باره مفاهیم علم، فلسفه، حیات معقول و دین به اثبات اتحاد و هماهنگی بین آنها پرداخته و علم و دین و فلسفه (بمعنی حکمت) را سه رکن اصلی حیات معقول شمرده و هیچ گونه تعارضی در بین آنها ندیده بلکه علم و فلسفه را محتاج دین می‏داند.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

  • پایگاه علم از دیدگاه عرفا (1)

  • نویسنده : اسماعیل آرمیون:: 88/9/27:: 6:59 عصر

    پایگاه علم از دیدگاه عرفا (1)
    «برهمه چیز کتابت‏بود مگر بر آب و اگر گذر کنی بر دریا از خون خویش بر آب کتابت کن تا آنکه از پی تو آید داندکه عاشقان و مستان و سوختگان رفته‏اند»
    مقدمه
    بدون شک آثار عارفان نامی و جذابیت‏سخن آنان، افق تازه‏ای فراروی خواننده یا شنونده مشتاق می‏گشاید; و او را به جهانی دلنشین‏تر از این دنیای سراسر حادثه و رنج و تشویش رهنمون می‏گردد. روح و جان مستعدان ادراک حقایق را از گردوغبار کدورتهای مادی می‏رهاند و چونان آینه‏ای، صاف و صیقلی، و عاری از زنگار می‏نماید.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ